آدرس:

تهران، خیابان خرمشهر، نرسیده به قنبرزاده، پلاک ۱۲۷

تلفن:

۰۲۱۸۸۴۴۲۴۲۲

کاربرد UPS در دیتاسنتر

5/5
استفاده از UPS در مراکز داده یا دیتاسنتر (Data Center) بهترین راه حل برای جلوگیری از خسارات ناشی از قطعی برق است
بهترین راهکار برای دیتاسنتر ها که بار‌های بسیار حساسی دارند استفاده از UPS در زمان قطعی برق و یا بروز اختلال است. Data Center ها بصورت دائمی در حال کار هستند و به هیچ عنوان نباید کوچکترین قطعی و یا خللی در سرویس دهی آنها به وقوع بپیوندد. زیرا این اختلال علاوه بر نارضایتی میلیون‌ها کاربر می‌تواند خسارات مالی هنگفتی به اقتصاد یک کشور و یا یک منطقه و همچنین خسارات سنگین مالی به این مراکز وارد نماید. ویژگی‌های متعدد یو پی اس به کمک باتری سیلد اسید، راه حل مطمئن و به صرفه ای برای جلوگیری از این مشکلات است.

دیتاسنتر یا Data Center چیست؟

پیش از آنکه بدانیم UPS در دیتاسنتر چه کاربردی دارد لازم است که بدانیم Data Center چیست؟ تمامی وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و حتی بازی‌های رایانه‌ای که این روزها از آن استفاده می‌کنیم برای همیشه در دسترس بودن به مراکز داده متصل هستند. این فضا در واقع محیطی است که تعداد زیادی تجهیزات ذخیره‌سازی آنلاین در آن تابیه شده است. به گونه ای که محتویات این وبسایت‌ها و یا اپلیکیشن‌ها به صورت دائمی ذخیره و در دسترس کاربران و طراحان قرار می‌گیرد. طبیعتا این فضا به کمک انرژی برق همیشه روشن و قابل استفاده است و قطعا با توجه به این که همواره باید. درحال کار یا آماده به کار باشند پس به هیچ عنوان نباید شاهد قطعی و یا نوسان جریان تامین کننده انرژی یا همان انرژی برق باشیم. زیرا قطعی برق یا نوسان آن علاوه بر بروز خسارات مالی می‌تواند موجب قطعی ارتباطی شود که متصل بودن آن امری ضروری است. لذا استفاده از تجهیزات حفاظت از برق مانند UPS امری بسیار ضروری است.

استفاده از تجهیزات حفاظت از برق مانند UPS در دیتاسنتر امری بسیار ضروری است.

تجهیزات به کار رفته در مراکز داده

به طور کلی تجهیزاتی که در یک دیتاسنتر به کار می‌روند به دو دسته تجهیزات اکتیو (Active) و تجهیزات پسیو (Passive) تقسیم می‌شوند. تجهیزات اکتیو به سخت افزارهایی اطلاق می‌شوند که از نیروی برق استفاده می‌کنند و در واقع مهمترین بخش هر مرکز داده یا دیتاسنتر هستند. سرویس‌ دهنده ها، زیرساخت‌های ارتباطی، امنیتی و تجهیزات الکترونیکی از دسته‌های کلی این تجهیزات هستند. این تجهیزات شامل موارد زیر می باشد:

  • انواع سوئیچ‌ها
  • انواع تجهیزات شبکه بی‌سیم
  • ADSL ها و مودم‌ها
  • انواع روترها
  • فایروال‌ها
  • انواع مختلف کارت شبکه
  • دوربین‌های مداربسته تحت شبکه و …

این تجهیزات مهمترین بخش هر Data Center می‌باشند که ضمن قیمت بالا بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند. کوچکترین اختلال در این تجهیزات می‌تواند کل مجموعه را به نابودی بکشاند. زیرا کوچکترین نوسان انرژی برق و یا حتی دما می‌تواند موجب از بین رفتن اطلاعات بسیاری شده و خسارات مادی و معنوی بسیار زیادی به بار آورد.

ضرورت استفاده از UPS در مراکز داده (Data Center)

همانطور که اشاره شد تمامی این تجهیزات در دیتاسنتر لازم است تا به صورت بدون وقفه روشن و در حال کار باشند. این امر مستلزم آن است که منبع انرژی برق بدون وقفه و بدون نوسان و حتی بدون کوچکترین مشکلی همواره مشغول بکار باشد. با توجه به مشکلات متعدد سیستم توزیع برق شهر و همچنین قطعی برق در فصول گرم سال، بهترین راهکار برای حفاظت از تجهیزات شبکه در دیتاسنتر استفاده از دستگاه UPS است. ویژگی‌های بی‌شمار UPS کمک می‌کند تا تمامی خطرات احتمالی در سیستم منبع تغذیه تا به میزان صفر کاهش یاید.

چرا استفاده از UPS ضروری است؟

همانطور که در این مطلب به صورت مفصل در ارتباط با UPS صحبت شد (لینک مشاهده مطلب یو پی اس چیست؟).این دستگاه رابط میان تجهیزات اکیتور در دیتاسنتر و منبع تغذیه اصلی که در اینجا برق شهر است، می‌باشد. به این معنی که برق ورودی شهر وارد UPS شده و باتری‌ سیلد اسید را شارژ می‌کند. (برای آشنایی با باتری یو پی اس کلیک کنید.) پس از شارژ شدن باتری، جریان برق خروجی از UPS که تمامی بصورت کامل عاری از هرگونه نوسان و مشکلات دیگر است به این تجهیزات منتقل می‌شود.

عملکرد UPS در زمان قطعی برق در دیتاسنتر

در صورت بروز قطعی برق شهر، شارژ باتری ها تخلیه و بدون کوچکترین قطعی وارد مدار می‌شود. به گونه ای که تجهیزات مراکز داده کوچکترین نقصی از بابت قطعی برق احساس نخواهند کرد. البته مدت زمان استفاده از شارژ باتری‌های سیلد اسید، بسته به توان و ظرفیت یو پی اس می‌تواند مقدار متفاوتی داشته باشد. به این معنی که هرچه میزان بکاپ (زمان تامین انرژی برق توسط UPS) بیشتر باشد، UPS می‌تواند زمان طولانی‌تری، قطعی برق را جبران نماید. این مدت زمان می‌تواند بر اساس نیاز، مقداری بین ده دقیقه تا ساعت‌ها باشد که در زمان سفارش محصول. بنا به خواست مشتریان توسط تیم فنی و مهندسی صنایع الکترونیک پرتوان آینده محاسبه می‌شود. پس از اتصال مجدد جریان برق شهر، مجددا باتری‌ ها شارژ و UPS از برق شهر برای تامین نیاز تجهیزات استفاده می‌کند.

مدت زمان بکاپ یو پی اس UPS می‌تواند بر اساس نیاز، مقداری بین ده دقیقه تا ساعت‌ها باشد که در زمان سفارش محصول بنا به خواست مشتریان توسط تیم فنی و مهندسی صنایع الکترونیک پرتوان آینده محاسبه می‌شود.

خسارات ناشی از قطعی برق در مراکز داده

پیشتر اشاره شد که قطعی برق و یا اختلالات آن می‌تواند علاوه بر بروز خسارت مادی. خسارات زیادی بر کسب و کارهای مبتنی بر وبسایت‌ها و یا اپلیکیشن‌ها وارد کند. همچنین میلیون‌ها کاربر اینترنت نمی‌خواهند حتی برای لحظه‌ای ارتباطشان با سرورها قطع شود. از آنجایی که هیچگونه آمار مشخصی از خسارات وارد شده در زمان اختلال و یا قطعی برق بر دیتاسنتر ها در کشور وجود ندارد، خالی از لطف نیست که بخشی از آمار موسسه EPRI ایالات متحده آمریکا را بررسی نماییم. طبق این آمار سالانه درحدود ۸۰ میلیارد دلار خسارت بواسطه مشکلات زیرساختی برق به کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت در این کشور وادر می‌شود. جالب است که بیش از ۶۰٪ از این مبلغ تنها در زمانی روی داده است که انرژی برق شهر تنها لحظه ای قطع شده است. مابقی خسارات وارد شده به اقتصاد این کشور نیز در آمار فوق، به دلیل قطعی کامل طولانی مدت و یا پایین بودن کیفیت برق شهر رخ داده است.

میلیون‌ها کاربر اینترنت نمی‌خواهند حتی برای لحظه‌ای ارتباطشان با سرورها قطع شود.

کدام نوع از دستگاه UPS مناسب مراکز داده است؟

می‌دانیم که تمامی تجهیزات در اتاق‌های سرور و دیتاسنتر ها بصورت همیشه روشن و در حال فعالیت هستند. ضمن آنکه دما نقش بسیار تعیین کننده ای در کیفیت عملکرد و طول عمر این تجهیزات دارند. طبیعتا با توجه حجم زیاد تجهیزات و اهمیت بالای آنها، UPS های آنلاین با ظرفیت‌های بالا می‌توانند بسیار کاربردی باشند. زیرا که UPS علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز تجهیزات اصلی دیتاسنترها، می‌تواند به عملکرد تجهیزات متعدد خنک کننده نیز کمک کند. که اجازه ندهد افزایش دما بر عملکرد این تجهیزات اثر سو بگذارد.

UPS علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز تجهیزات اصلی دیتاسنترها، می‌تواند به عملکرد تجهیزات متعدد خنک کننده نیز کمک کند. که اجازه ندهد افزایش دما بر عملکرد این تجهیزات اثر سو بگذارد.
کدام باتری مناسب دیتاسنتر می‌باشد؟

باتری سیلد اسید بخش جدانشدنی و اساسی تجهیزات حفاظتی برق است. استفاده باتری سیلد اسید با کیفیت و طول عمر بالا می‌تواند ضمن تامین انرژی مورد نیاز در زمان قطعی و یا اختلال، هزینه تمام شده نصب و راه‌اندازی UPS را نیز کاهش دهد. زیرا که بخش عمده ای از باتری های موجود در بازار ایران طول عمری بیشتر از سه سال ندارند. این در حالی است که محصولات تولیدی شرکت صنایع الکترونیک پرتوان آینده با نام تجاری توان و همچنین محصول وارداتی ای شرکت با نام تجاری High-Power بین ۳ تا ۵ سال طول عمر دارند.

محصولات:

برای مشاهده محصولات ما کلیک کنید